Szili

2013.05.25 12:49

50 éves a Szili
1963-tól napjainkig


Az 1960-as évek elején már egyre nagyobb szükség volt egy nagy darabszámú, megbízható, gyorsvonatok továbbítására alkalmas villanymozdony sorozatra. A Ganz 1958-tól gyártotta a V41, majd 1962-től a V42 sorozatú gépeket, de ezek műszaki szempontból nem jártak a világ élvonalában. Mivel a hazai ipar belátható időn belül nem tudott volna megfelelő mozdonyt kifejleszteni, ezért licencvásárlás mellett döntöttek. A MÁV ekkor a Siemens által vezetett nyugati munkaközösséghez fordult, melynek német, francia, svájci, belga és angol üzemek voltak a tagjai.Az első hét mozdonyt még a nyugati munkaközösség készítette: a járműszekrény a Krupp esseni üzemében készült, az erősáramú berendezéseket a Siemens szállította, a forgóvázakat pedig az Alstom (ekkor a vállalat neve még Alsthom volt). Mivel licenc vásárlásról volt szó, a gyártást a MÁV képviselői folyamatosan végig kísérték, így már ekkor megismerkedtek a mozdonysorozattal. Közben a Ganz is bekapcsolódott, a vontatómotorok tekercselését már a magyar gyár számításai alapján végezték. Az első mozdony 1963. április 7-én érkezett a MÁV-hoz, ekkor kezdődtek az ilyenkor szokásos mérések, engedélyeztetések, így végül a V43 1001 és 1002-es mozdony 1963. május 25-én került a Magyar Államvasutak állagába.V43 1008 pályaszámtól már a Ganz gyártotta a gépeket, gyári típusjelük VM14. A gyártás során előjött apróbb hibák miatt egyes részeket átterveztek, így 1982-ig 25 alváltozatban készültek a gépek, de nagyon nagy különbség nem volt köztük. Ezalatt összesen 379 mozdony épült, így jelenleg ez a sorozat tekinthető a magyar vasút legnagyobb darabszámban gyártott mozdonyának.A mozdonyokból a GYSEV-hez is került, kezdetben 13 mozdonyt üzemeltetett a vasúttársaság, később több gép is érkezett. A mozdonyok a V43 3xx pályaszámcsoportba kerültek, elsősorban a GYSEV saját vonalain közlekednek, de előfordulhatnak az ország nyugati részén a MÁV vonalakon is. Néhány gép INDUSI rendszerű vonatbefolyásoló rendszerrel is fel lett szerelve, ezek a Sopron - Ebenfurt vonalon is közlekedhetnek.A sorozat korszerűsítése 1999-ben kezdődött, ekkor készült el az első V43 2000 sorozatú gép. A program 2006-ban és 2007-ben tovább folytatódott, összesen 56 megújult mozdony hagyta el a járműjavító kapuját. A felújított gépek UIC kábelen át történő távvezérlést kaptak, a BDt 80-05 sorozatú vezérlőkocsikból lehet irányítani őket.A következő felújítási program a halberstadti kocsik érkezésével 2007-ben kezdődött, ekkor született meg a V43 3000 sorozat. A mozdonyok ZWS rendszerű időmultiplexes ingavonati távvezérlésre alkalmasok, ezt a tulajdonságukat a Bybdtee sorozatú vezérlőkocsikkal lehet kihasználni, de a sorozatos műszaki hibák miatt ritkán közlekednek ingavonatban.Az egységes 12 jegyű pályaszámok bevezetésével a V43 1xxx gépek sorozatjele 431, a 2xxx gépeké 432, a háromezreseké pedig 433 lett.

 

Elérhetőség

MÁV,Magyar vonatok gabortamas1992@gmail.com